StatStories

Gelderlander Make-Over: Flitsboetes in Gelderland

Ik ben altijd blij wanneer een krant ruimte besteedt aan een grafiek. Tegelijkertijd ben ik vaak teleurgesteld omdat de boodschap slechts zelden duidelijk is. Dat kan en móet beter in mijn ogen! Ik laat in dit artikel zien dat kleine veranderingen grote effecten kunnen hebben.

De Gelderlander plaatste onlangs een artikel over het aantal flitsboetes in het eigen verspreidingsgebied. Laten we voor het gemak zeggen: Gelderland. De Gelderlander blijkt te werken met een geavanceerd online programma, genaamd LocalFocus waarmee je je data mooi op eenvoudige wijze kan visualiseren. Super natuurlijk dat hier over nagedacht wordt! Met behulp van LocalFocus is de volgende grafiek tot stand gekomen, die wat mij betreft in aanmerking komt voor de make-over!

Oorspronkelijke grafiek flitsboetes
Oorspronkelijke grafiek in de Gelderlander

Wat vinden we ervan?

Op zich niks mis mee. Alhoewel, uiteraard heb ik enkele puntjes van kritiek… Werkelijk alle gemeentes krijgen evenveel aandacht in deze grafiek, terwijl we juist benieuwd zijn hoe onze Gelderse gemeentes het ervan af brengen. Ik moet nu zoeken in de lijst en vind dan Nijmegen, Arnhem en Ede terug. Wil ik meer weten dan moet ik al gaan scrollen.

Een bijzondere keus (die waarschijnlijk automatisch door het gebruikte programma is gemaakt) is om de snelheidsovertredingen in rood weer te geven, en boetes vanwege door rood licht rijden blauw te maken. Het zou vele malen intuïtiever zijn als we door rood licht rijden ook een rode kleur zouden geven.

Een ander punt van kritiek is de keuze voor gestapelde staven (de twee categorieën aansluitend in 1 staaf per gemeente). De tweede categorie, door rood licht rijden, heeft hierdoor geen eigen nullijn meer en is daardoor moeilijker onderling te vergelijken. De vraag is: wat is het doel? Willen we het totale aantal flitsboetes weergeven, of ook binnen een categorie een vergelijking kunnen maken? Omdat dat niet helder wordt in het artikel heb ik ervoor gekozen dezelfde indeling te handhaven in mijn make-over.

Mijn laatste kritiekpuntje is de hoeveelheid ‘clutter’ (rommel) rond de grafiek. Schalen, legenda, rasterlijnen, een herhaling van de titel en een bruinige achtergrond. Weg ermee! Dit leidt uiteindelijk alleen maar af van de kernboodschap.

Een snelle make-over

Hieronder een supersnelle make-over van de flitsboetes grafiek. Ik heb dit keer niet de data opgezocht en bewerkt, geen analyses, geen bijzonderheden. Enkel geprobeerd de boodschap beter naar voren te brengen op de meest eenvoudige wijze.

de make-over flitsboetes
Een snelle make-over

De grafiek met flitsboetes zou nog verder verbeterd kunnen worden wanneer de data gecorrigeerd zou worden voor plaatselijke verkeersdrukte. Hoeveel van de auto’s die de flitspaal passeren maakt een overtreding? Dan kan de grafiek er weer heel anders uit komen te zien! Een andere interessante toevoeging zou de snelheid van de bekeurde auto’s zijn, of de hoogte van de bekeuring (daarmee heb je ook direct je correctie voor binnen- of buiten de bebouwde kom te pakken). Genoeg ideeën!!

Grafieken: mooie programma’s én mensenwerk!

Ik ben benieuwd welke grafiek jou het meest aanspreekt. Uit dit artikel blijkt dat het werken met een mooi programma niet altijd direct leidt tot het goed overbrengen van de boodschap. Deze boodschap dient door menselijke kennis en kunde toegevoegd te worden. Of, zoals in het boek ‘Good charts’ van Scott Berinato omschreven staat:

“Programs visualize data. People visualize ideas.”

Kom je ook een grafiek tegen in de krant die je graag in de make-over terug zou willen zien? Laat het me weten!

 

Andere make-overs

https://www.statstories.nl/nieuws/volkskrant-make-over-biobrandstof/

https://www.statstories.nl/nieuws/nrc-make-over-aardgasbaten/

LEAVE REPLY