Dashboard in een week: maar HOE DAN?

Velen zijn nog aan het genieten van hun vakanties, terwijl ik aan mijn tweede werkweek begonnen ben. Normaal gesproken start ik rustig op, om geleidelijk aan het werkritme te wennen na een maand vakantie. Deze keer verliep dat anders: ik kreeg de opdracht om binnen slechts een week een uitgebreid Power BI dashboard op te leveren.

disclaimer: helaas kan ik nog geen afbeeldingen van het dashboard delen, hoop ik later toe te kunnen voegen.

Power BI Dashboard in een week

Op maandag ondertekende ik de NDA, ontving ik een export met de data en had ik een productieve vergadering met het gebruikersteam. Op dinsdag bespraken we de initiële conceptversie, en tegen donderdag hadden we een plan opgesteld voor de vrijdagse demo – die ik samen met het datateam verzorgde.

In slechts één week tijd heb ik een dynamisch Power BI dashboard van negen pagina's gecreëerd, vol met waardevolle inzichten. Dit dashboard biedt switches tussen meetwaarden voor analyses van de data, zorgvuldige voorwaardelijke opmaak op verschillende plekken in het dashboard, een gespecialiseerde pagina om in te zoomen op specifieke assets, een aantal kaarten (buiten mijn comfortzone…), de mogelijkheid om gegevens zowel op kaarten als in tabellen weer te geven - met de optie om als gebruikers te bepalen welke info in rijen/kolommen of kaartbubbels getoond werd, en meer. Ook waren er samenvattingen van geactiveerde filters op pagina’s waar ik een custom filterpanel gebruikte. Daarnaast heb ik een analyse pagina toegevoegd met een dynamische decomposition tree  waarmee gebruikers verschillende meetwaarden kunnen onderzoeken (wederom met behulp van switches / field parameters). In wezen stelt dit zeer interactieve dashboard het team in staat om diverse analyses uit te voeren zonder overspoeld te worden door de data.

 Hoe dan?!

De vraag rijst: hoe heb ik dit dashboard zo snel kunnen voltooien? Bovendien combineerde ik dit in deze week met talloze andere afspraken en het uitwerken van de inhoud van de cursus ‘Double up the Power met PowerPoint en Power BI.' Hoe is het dan mogelijk dit allemaal te doen? Laat me je meenemen:

-       Grondige voorbereiding: voordat mijn vakantie begon, hadden we een kick-off sessie gehouden waarbij ik inzichten verzamelde van het eindgebruikersteam over hun voorkeuren, vaardigheidsniveaus en gebruikspatronen van het dashboard. Ik deelde een beknopte samenvatting met het team, wat zij gedurende mijn vakantie verder konden verbeteren en aanvullen.

-       Vooraf opgesteld .json-thema: ook voor mijn vakantie ontving ik een zeer uitgebreid huisstijldocument en stelde ik een thema samen met behulp van https://themes.powerbi.tips/, waarbij ik verschillende variaties uitprobeerde. Dit versnelde het proces van dashboardcreatie aanzienlijk - elke grafiek had direct de opmaak die ik vooraf gedefinieerd had.

-       Naadloze samenwerking met het datateam: de communicatie verliep soepel, snel en direct. Elke vraag die ik stelde, kreeg onmiddellijke aandacht. Soms kreeg ik zelfs meerdere malen per dag aangepaste datasets aangereikt die waren afgestemd op mijn verzoeken.

-       Gebruik van mijn grid-systeem: door een grid te creëren met behulp van shapes, klopte de uitlijning direct overal, waardoor ik de tijd die normaal wordt besteed aan uitlijnen kon besparen.

-       Toepassing van het 80/20-principe: hoewel het dashboard vanaf het begin  een geraffineerde en volwaardige uitstraling had (te danken aan het zorgvuldige gebruik van het grid en het eerder genoemde .json-thema voor consistentie in design), lag onze primaire focus op het aanpakken van de meest urgente uitdagingen. Snel opleveren, gebruikerstesten, gevolgd door scherpstellen en verfijning. Hierdoor lag de nadruk niet op eindeloos finetunen voor perfectie, maar op het realiseren van substantiële verbeteringen, het verzamelen van feedback, het doorvoeren van aanpassingen en het uitvoeren van rigoureuze tests. Het resultaat is een eindproduct dat perfect aansluit bij de wensen van de eindgebruikers.

-       En last but not least: elke dag werk ik met Power BI. Ik ken alle menu’s uit mijn hoofd. Ik heb een zeer gestructureerde werkwijze. Ik heb een duidelijk plaatje in mijn hoofd waar ik naartoe werk, en voor ik begin binnen Power BI probeer ik de materie echt goed te begrijpen. Juist door constant met het ontwerpen van dashboards bezig te zijn heb ik een uitgebreid arsenaal aan ‘trucjes & technieken’ beschikbaar waardoor ik binnen no-time een zeer gedegen eindresultaat weet te realiseren

De vrijdagse demo oogstte talloze positieve reacties en verwondering over de snelle prestatie. Vandaag ontving ik een boeiende aanvraag voor een dashboard voor een andere afdeling binnen het bedrijf... 'Zou het morgen klaar kunnen zijn? 😉.' Hoewel een volledige oplevering morgen wellicht iets te ambitieus is, heb ik vertrouwen in mijn vermogen om direct al grote stappen te maken.

Deze afgelopen week vat precies samen waarom ik terughoudend ben om langdurige verbintenissen aan te gaan met slechts één opdrachtgever. Ik hecht waarde aan de flexibiliteit om te schakelen, geniet van de dynamiek van dit hoge tempo en juist door deze snelheid voel ik ook de ruimte om op andere momenten te genieten van mijn vrije tijd – ook al was dat afgelopen week in de regen met hond of paard…

Regenachtig augustus... ⛈️

Zet je eindgebruiker centraal

Van data-centered naar user-centered design