Inspiratie

Weten waar ik mijn inspiratie vandaan haal? Hieronder vind je boeken, wetenschappelijke artikelen en blogs waar ik fan van ben. Stuk voor stuk gebruik ik deze bronnen in mijn dagelijkse werkzaamheden, houden ze me scherp, bieden ze me houvast of bieden ze me simpelweg de informatie die ik nodig heb.

 

Reading is essential for those who seek to rise above the ordinary.

Jim Rohn

note: de pagina wordt nog verder aangevuld en van beschrijvingen voorzien.

Boeken

Data Story – Nancy Duarte

Het is nog niet zo eenvoudig om analyseresultaten te vertalen naar een pakkend verhaal. Een verhaal dat enthousiasmeert of activeert. Nancy Duarte helpt met haar hagelnieuwe boek ‘Data Story’ je goed op weg om tot een pakkend verhaal te komen!

Storytelling with Data – Cole Nussbaumer Knafflic

In Storytelling with Data leert Cole Nussbaumer Knafflic je hoe je een grafiek laat spreken. Hoe komt jouw verhaal tot zijn recht? Hoe richt je de aandacht van jouw publiek op je kernboodschap? De design principes komen ruimschoots aan bod, evenals het kiezen van een goede grafiekvorm en het ‘opschonen’ van je grafiek.

Data Points – Nathan Yau

Visualization that mean something

Nathan Yau heeft een PhD in statistics. En dat merk je. Hij kent de mogelijkheden en onmogelijkheden van data, weet welke verleidingen op de loer liggen. In DataPoints begeleidt hij je door het proces van datavisualizatie. Een boek vol voorbeelden en vele adviezen hoe je door middel van het visualiseren van data een extra dimensie toevoegt aan je data.

Discovering Statistics using IBM SPSS Statistics – Andy Field

De últieme statistiek bijbel. Het eerste statistiekboek dat mij aan het lachen kreeg (in plaats van huilen…). Onontbeerlijk wanneer je regelmatig met statistiek in SPSS in de weer bent!

Visual thinking – Willemien Brand

Good Charts – Scott Berinato

Verbaal Meesterschap – Remco Claassen

Wat heeft dit boek mij geïnspireerd! Het heeft daadwerkelijk bijgedragen aan de ‘geboorte’ van StatStories! Remco maakt haarscherp hoe je sprekerspijn kunt voorkomen, hoe je in je communicatie aan kunt sluiten bij drie types van mensen die ongetwijfeld allemaal in je publiek zitten, en welke technieken je in kunt zetten om ervoor te zorgen dat je publiek iets gaat doen, iets gaan laten of nooit meer vergeten.